mandag 28. juni 2010

2. time hos psykologen

Om bilen bare har en liter bensin på tanken kan man ikke kjøre i en evighet, ikke en time en gang....
Det var en metafor psykologen brukte til å få meg til å forstå, og også innse at jeg er og blir utbrent nå, uansett hvor mye jeg tar meg sammen!

Fikk heldigvis noen kjøreregler i dag da;

*Leggetid halv elleve
*Kvelds senest ni, og kun rolig aktiviteter frem mot legging
*Nå skal jeg legge meg nede i kjelleren å sove, sånn at jeg får ei lengre natt og sammenhengende søvn.
*Også skal jeg gjøre lystbetonte ting med lillebror, sånn at han ikke blir et ork og en byrde for meg, dvs oftere bading, for det synes jeg er kjekt, og så skal jeg synge til han. Det gjør han glad, og det er en ting jeg får til å gjøre uten at jeg føler at jeg må!
*Jeg har fått streng beskjed om å ta livet med ro, og ikke tro at jeg skal klare alt, jeg må lære meg mine begrensinger.

Nå skulle egentlig Mamma komme på besøk om to uker, psykologen mente jeg absolutt ikke burde ha besøk av noen som helst i en slik periode som nå, men om det betød at jeg og min kjære kunne komme oss litt ut, så var det ok. Men ikke mere enn 4 dager ca. Nå har jo hun flybillett og skal være her ei uke.. Så vi får se om jeg får meg til å be henne om å booke om.. Det betyr jo en ekstra utgift for henne, så jeg må ta meg sammen for å ta den avgjørelsen tror jeg...

Også måtte vi, for at jeg skal ha litt mere overskudd til å ha besøk om to uker, få sambo og begge barna til å reise vekk noen dager. Da får jeg slappet av og tatt alt etter eget tempo, og samtidig med å være hjemme, i stede for å reise vekk, har jeg muligheten til å finne på ting om jeg vil det, som normalt. Ofte når man reiser vekk er man jo litt låst i det at man ikke har egen bil osv, så hun mente det beste var å være hjemme med seg selv alene! Så da får vi se på flybilletter hjem til besteforeldre til neste uke! Gleder meg til å planlegge å gjøre noe kjekt de dagene, om noen har tips, skrik ut!!!

Ellers så snakket vi litt om kokrete følelser i forhold til minstemann, og der kom vi frem til at jeg mangler ikke morskjærligheten (jeg har i iallefall kommet frem til det), men det er når disse rutineoppgavene som mating, stell osv skal skje, jeg ikke føler meg vel. Jeg blir sliten bare av tanken, og det er fordi jeg har vært så mye alene med ungene at den følelsen er meget fremtrende.
For det er jo sånn det har vært, pga ungene er jeg sliten og trøtt... Så nå forbinder jeg kontakt med minstemann med det å være sliten. Så da er det viktig, både for meg, men ikke minst for lillebror at jeg får bort denne tanken og følelsen. Og da må jeg ha hvile og få overskudd, for som jeg nevnte tidligere, bilen kan rette og slett ikke kjøre langt på en liter bensin. Og sånn er det med meg og nå, jeg må ha overskudd, jeg kan ikke lengre ta meg sammen for å gjøre ting, da får jeg negative følelser og blir sliten... Og sliten skal jeg ikke bli!!! Lettere sagt enn gjort i en hverdag med to små, men nå er heldigvis sambo hjemmeværende til uttpå høsten, så får håpe vi får dette til å fungere!

Jeg må bare huske, at hver en dråpe får nå begeret til å flyte over, uansett hvor liten dråpen er...

Jeg er i allefall veldig postiv til å ha fått kokrete råd og regler. Da blir det lettere for meg, å forholde meg til meg selv sånn jeg er for tiden, og ikke minst, for sambo å føle at han kan gjøre det rette han og.

Så da var nye 710 kroner svidd av, og i dag føles det som vel brukte penger:) Ny time om to uker! Håper jeg kan gå til den timen med en følelse av at jeg er på rett vei!!! :)

2 kommentarer:

  1. Høres veldig fornuftig hun psykologen der! :) Veldig greit med konkrete råd da, det gjør nok ting mye enklere :) Og sikkert veldig lurt det med fast leggetid også, er det noe en blir uopplagt av så er det lite/uregelmessig søvn.
    Håper at du får effekt av rådene snart da :)

    Hilsen Elisabeth :)

    SvarSlett
  2. Ja, hun er god, og jeg har gitt beskjed om at jeg trenger konkrete regler å forholde meg til..
    Og det har jeg fått:) Og nå venter jeg på effekten!!

    SvarSlett