mandag 26. juli 2010

De 5 tibetanske riter

Hemmeligheten til evig liv? Eller veien til et ungt ytre og et harmonisk indre?

De tibetanske ritene er 5 kraftfulle yoga øvelser som kommer av gammel visdom fra Østen. I følge denne filosofien skal de forbedre ditt helbred, livsglede og forlenge ditt liv.

De tibetanske riter beskrives som en utgave av Hatha yoga og kom sannsynlig fra India til Tibet for mange hundre år siden. De tibetanske munkene fant frem til en kombinasjon av effektive yoga øvelser som vi kaller de ”tibetanske riter”.
Riter er utvalgte øvelser som får oss til å strekke, spenne, dreie og bøye oss sammen. På denne måten stimulerer man energipunktene, eller chakraene som de kalles. Øvelsene får chakraene til å rotere hurtigere, og i harmoni med hverandre. Dette får igjen energien til å flyte bedre gjennom kroppen, og gir mer energi og vitalitet.
Det sies at chakrane jobber sammen med de syv endokrine kjertler. Disse regulerer fordelingen av viktige hormoner i kroppen. Hvis det endokrine systemet ikke fungerer, resulterer det i sykdom, tidlig aldring m.m.
Chakraene har derfor en viktig rolle med tanke på hvordan de fem ritene virker helbredende og foryngende.
Jo mer man arbeider med øvelsene, desto mer får vi tilbake. Ritene innvirker på hele systemet, og har positive innvirkninger på hele kroppen. Foruten bedre fysisk velvære, vil vi bli mer bevisste og tenke klarere. Nøkkelen til et godt resultat er å gjøre øvelsene regelmessig hver dag. Forvent resultater, men vær tålmodig. Det kreves 15-20 minutter arbeid hver dag, noe som igjen forutsetter selvdisiplin. Resultatene kommer gradvis, og mange har ikke skjønt dette før de evt faller ut av ritene, og da oppdager gevinsten.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/hjemmeyoga-2067306.html
Her kan du se øvelsene bli demonstrert
 http://www.johnnybrenna.net/
Og her kan du lese litt mere om dem, og man finner mye info om man googler og!
 
Uansett, disse ritene har jeg nå begynt å gjøre, en gang om morgenen og en gang før jeg legger meg. Så håper jeg dette er noe jeg klarer å gjennomføre. Det tror jeg egentlig jeg skal klare, for øvelsene er enkle, de tar ikke lang tid, og selv jeg, som er en innbarka naturvitenskaper, har litt tro på dette!
 
Det er liksom trening uten å være trening, man blir ikke utslitt, man anstrenger seg ikke så veldig, og man får veldig god samvittighet etterpå! Man har jo bidratt til å forebygge grå hår?!! Hehe, i allefall i følge Brenna!
 
Vel, det var en godmorgen-blogg fra meg, i dag sto jeg opp kl 07! Og først nå begynner kroppen å fungere!
 
 

1 kommentar: